Utsikt från Texas Pass

Ett absolut måste är stoppet på parkeringen vid Texaspas med panoramautsikt över blandskog och vingårdar; vingårdar där vinrankorna står rakt upp och ner efter en markreglering och varvas med gamla vinodlingsterrasser.

Fakta

• 8,5 kilometer

Avstånd

• 3 timmars gångtid

Varaktighet

• Medium

Svårighetsgrad

Ett absolut måste är stoppet på parkeringen vid Texaspas med panoramautsikt över blandskog och vingårdar; vingårdar där vinstockarna står uppradade i en rak linje efter markreglering och varvas med gamla vinodlingsterrasser. Om det inte vore för kyrktornet, omgivet av några takåsar, och radiomasten längst bak på „Totenkopf“, som fångar blicken för ett kort ögonblick, skulle man kunna förlåtas för att tro att man hade kommit till en del av Edens lustgård. Ögonblick av lycka och förväntan på vad som komma skall: en god droppe Oberbergener Baügeige nere i dalen.

<p <p>Start och mål för den korsade vägen genom de vulkaniska bergen som kännetecknas av vinodling till utsikten från Texaspaß är Oberbergens vinodlarkooperativ. Därifrån går du 500 meter genom mitten av det livliga vinodlarsamhället längs Badbergstraße innan du svänger in på Kirchstraße. Här ser du kyrkan St Mauritius, vars kyrktorn du inte kommer att förlora ur sikte under nästan hela rundvandringen. Bara 100 meter efter kyrkan svänger du höger in på en liten gångstig. Badbergsstigen är inledningsvis skyltad på en skylt som är uppsatt där. Efter ytterligare ca 100 meter når man cykelvägen mellan byn och vingården, där vandraren för första gången får en glimt av de för Kaiserstuhl typiska sluttningarna som reser sig på vänster sida.

Följ cykelvägen i cirka 650 meter tills du kommer till korsningen med Rebenstrasse, där vägen klättrar brant till vänster in i vingårdarna. Den 500 meter långa klättringen är en utmaning, men det finns mycket att upptäcka: Till exempel kan du se vilda bins boplatser i gläntorna. Om du ser dig omkring får du en första överblick över hjärtat av Kaiserstuhl.

Den första rastplatsen nås efter cirka 45 minuters promenad. Nere i dalen ligger Oberbergen, med silhuetten av Vosgesbergen i horisonten. Rutten går sedan in i en vacker lövskog. Det finns ytterligare en vägvisare vid en stor ek. Fortsätt i riktning mot Ba&szlighütte“. När du kommer fram till skogsbrynet korsar du Texas Pass. Vid skogsbrynet kan du njuta av en 360-graders panoramautsikt över landskapet. När du kommer fram till Baßgeigenhütte“ fortsätter du till „Rentnerbänkle“. Nu när den största delen är avklarad är det dags att ta en kort paus här.

<p <p>Vägen slingrar sig sedan nedför genom vingårdarna till vandringens start och mål: Oberbergens vinodlares kooperativ. Där kan torra strupar njuta av en droppe eller två från vingårdarna som du just har vandrat genom. <p