Vandringsled för rött vin

Med en total längd på cirka 70 kilometer kan den frankiska rödvinsleden naturligtvis inte vandras på en dag - såvida det inte blir en obehaglig tvångsmarsch.

Fakta

• 14,5 kilometer

Avstånd

• 4 h

Varaktighet

• 75 m

Höjd

Med en total längd på cirka 70 kilometer säger det sig självt att den franska rödvinsleden inte kan vandras på en dag - såvida det inte är en obehaglig tvångsmarsch.

Eftersom vi har ägnat oss mer åt njutning kommer vi dock att nöja oss med etappen från Erlenbach till Großheubach, som ändå har tillräckligt mycket sevärt för oss. Med en längd på 14,5 kilometer och endast mindre höjdskillnader är denna del av rutten lätt att hantera.

Från Erlenbachs bergsbad kan vi enkelt hitta anslutningen till vår vandringsled tack vare den goda skyltningen. Redan vid vår startpunkt kan vi ta reda på vilka serveringar som är öppna på en ständigt uppdaterad anslagstavla. Vi når snart en utsiktspaviljong via en smal gångstig som börjar vid simbassängen och därifrån fortsätter vi upp till Hohbergsweg. Denna leder rakt genom Erlenbachs vingårdar till Klingenbergs vingårdar, där vi bjuds på en magnifik utsikt över Main-dalen.

Om ni vill kan ni nu klättra upp till ruinerna av Clingenburgs slott, som byggdes omkring 1100 av kejsar Fredrik Barbarossas munskänk. Från dess terrass presenteras ögat återigen med en riktig vykortvy. Slottsstigen leder tillbaka till den egentliga rutten. Innan du fortsätter i riktning mot Großheubach är det värt att göra en avstickare ner till den historiska gamla staden Klingenberg, med sina många korsvirkeshus som är värda att se, ett vinmuseum och utmärkt gastronomi. Ett besök på vingården Klingenberg (Wilhelmstraße 107) är alltid värt ett besök!

För att komma tillbaka till vinspåret går vi enligt följande: Från vinmuseet leder leden uppför en trappa till vingården Schlossberg och fortsätter sedan längs Burgweg och Johannesweg till stadsdelen Röllfeld. Där ansluter den slutligen till Urbanusstraße och leder sedan nerför Oberlandstraße och Langgasse till vänster in i Gartenstraße. Följ denna väg tills du kommer till Himmeltaler Straße och sväng höger in på en landsväg i slutet av det bebyggda området.

<p <p>Efter att ha korsat bäcken Röllbach fortsätter vi genom ängar och fält till Rossbergsweg. Vid korsningen svänger vi vänster en kort bit, men svänger sedan omedelbart höger igen in på en annan fältstig. Efter ca 200 meter leder denna till en skarp högerkurva som vi följer tills Restbergweg ansluter. Här svänger vi vänster och går söderut längs Restbergweg. Det är värt att ta en kort andningspaus här för att njuta av utsikten över Main-dalen, kommunen Laudenbach mittemot och de pittoreska Odenwaldbergen. <p <p>Vi korsar sedan en vingård, i vars södra ände det finns ett skuggigt trädbevuxet område. Speciellt under varma sommardagar är denna svala del av stigen en riktig uppfriskning. Skogsstigen leder oss snabbt till klyftan i Lachental-dalen. Här svänger vi till höger och följer stigen som leder brant nedför parallellt med ravinen till skogsbrynet. Väl där svänger vi nu vänster mot Großheubach. <p <p>Nu klättrar vår väg något, men det är ingen större svårighet för oss. Vi passerar snart en villa, som vi lämnar till höger och går förbi några vingårdar som nu ligger i träda. Efter drygt två kilometer når vi vingården till Staatliche Hofkellerei Würzburg, som är allt annat än i träda. Här odlas endast röda druvor på en yta av cirka 4 hektar.

Därifrån kan vi redan se klostret Engelberg och vinbyn Großheubach - vår destination. Vi stannar på denna sluttningsstig, som leder något nedåt, och svänger skarpt till höger vid det första huset. Snart når vi Dompfaffenweg. Vi fortsätter till Finkenhain, där vägen leder nedför till en gångstig. Nu svänger vi höger in på en fältstig, går till Frühlingsstraße och korsar Rüllfelder Straüe vid kyrkogården. Via Friedhofstrasse, Kirchstrasse och Mainstrasse kommer vi slutligen fram till det historiska rådhuset i stadens centrum.

Efter alla svängar är vi nu förståeligt nog lite trötta och behöver snarast vila. Lyckligtvis har den lokala gastronomin allt du behöver för detta - från kulinariska läckerheter till uppfriskande och läckra viner, varav de flesta produceras av värdarna själva. Dessa inkluderar hotellet och restaurangen  „Rosenbusch“ (Engelbergweg 6) och värdshusen „Zur Bretzel“ (Kirchstraße 1) och “Zur Krone“ (Miltenberger Str. 1).

Märkning

Karaktäristiska egenskaper

Fint vandringsstråk genom vingårdarna med utsikt över Main-dalen. Många stopp för förfriskningar. Väl underhållna, lättanvända stigar överallt.

<p <p>Parkeringsmöjligheter

Parkeringsområde vid bergsbadet.

Hotell- och cateringrekommendationer kan hittas på webbplatsen för det tyska vininstitutet.