Vinets väg

Att ens ytligt redogöra för Dresdens kulturella betydelse, med dess rika historia och dess många outsägligt värdefulla konstskatter, skulle säkert gå utöver ramen för denna beskrivning.

Fakta

• 14 kilometer

Avstånd

• 6 timmar

Varaktighet

• 370

Höjd

Det skulle säkert gå utöver omfattningen av denna beskrivning att ge ens en ytlig redogörelse för den kulturella betydelsen av Dresden med sin rika historia och dess många obeskrivligt värdefulla konstverk.

Låt oss därför gå direkt till vandringsleden: Sächsischer Weinwanderweg är uppdelad i totalt 6 (dagliga) etapper, men kan också planeras individuellt enligt personliga krav. Nedan hittar du ett utdrag av etapp 3 (från Dresden-Wilder Mann till Radebeul-Zitzschewig).

<p <p>Nu vill vi inte slösa mer tid och går direkt till sluthållplatsen på spårvagnslinje 3 i Dresden-Wilder Mann, startpunkten för vår vandring längs den något slingrande leden Sächsischer Weinwanderweg.

Vi korsar Großenhainer Straße och kommer in i Trachau-distriktet. Vi vänder oss mot bergssidan och svänger nu vänster in på Schützenhofstraße och står nu framför Dresdens äldsta vingård, som sträcker sig från hus nummer 2 till ungefär Böttgerstraße. Efter att ha passerat nr 50 klättrar vi nu uppför en ganska brant trappa från den gamla vingården till Galileistraße och svänger höger till Neuländer Straße. Vi följer denna uppförsbacke till den andra högersvängen, där vi svänger vänster och slutligen når Moritzburger Landstraße längs en lekplats.

<p <p>Följer en gångstig till vänster, korsar under motorvägen och efter 400 meter står vi framför huvudentrén till Heidefriedhof-kyrkogården. Mittemot tar en asfalterad körbana på Boxdorfer Weg oss cirka 100 meter till en skogsstig som förgrenar sig till vänster. Efter några hundra meter svänger den skarpt till höger och stiger något. På toppen svänger vi höger in på en stig, korsar en vägkorsning med Augustuswegs rödprickiga markeringar och följer skyltarna till restaurangen Waldesruh, som lokalt också kallas Waldmax (waldmax.de). Fortsätt nu längs Waldhofstraße tills du kommer till Waldhof. 150 meter längre fram svänger vi nu av i en spetsig vinkel och går längs Lößnitzweg till skogsbrynet. På stigen som leder nedåt passerar vi upprepade gånger stenmurar från tidigare vingårdar. Vi fortsätter längs de röda punktmarkeringarna till Augustusweg och korsar en del av bosättningen som tillhör Boxdorf (Waldhofstraße, Lößnitzweg, Augustusweg) med dolda tecken på vingårdar (Weinbergstraße, stenmurar) till det tidigare hotellet „Baumwiese“ (vid den så kallade "Baumwiese"). Hållplats „Baumwiese“ eller Boxdorf Baumwiese).

Vi korsar Dresdner Straße, går en kort sträcka genom skogen ovanför Augustusweg tills vi möter Augustusweg och via denna når vi Radebeul, där en särskilt idyllisk del av vinleden börjar. Terrasserade vingårdar med 400 år gamla stenmurar, branta, smala trappor och vinodlarnas stugor är bevis på historisk vinodling.

<p <p>När vi lämnar Augustusweg svänger vi höger in på Eduard-Bilz-Straße och sedan vänster in på Weinbergstraße, som lever upp till sitt namn: vingårdar gläder våra ögon på båda sidor. Framför Haus Lorenz (nr 28) svänger vi sedan höger in på Weberstraße, som så småningom övergår i Eggerweg. Denna tar oss nu uppför med en mängd olika vyer och utblickar i serpentiner och ibland uppför en rad trappsteg till värdshuset Spitzhaus (spitzhaus-radebeul.de). Efter en kort paus med ett glas gott vin kan du gå längs Spitzhausstraße till Bismarcktornet [i Radebeul]. Monumentet invigdes 1907 och är stolta 18 meter högt. Den ihåliga strukturen var ursprungligen avsedd att lagra bränsle för eldarna i samband med de planerade Bismarck-festligheterna. Vi går längs Spitzhausweg till slutet. Vid en liten paviljong tar vi en lång nedstigning via Spitzhaus trappor, ner genom branta vingårdar. <p <p>Nu når vi Hoflößnitz vingårdsmuseum, som grundades 1650 under kurfursten Johann Georg I och nu är en del av en kommunal stiftelse. Genom porten kommer vi till Knohllweg, som leder oss nedför i en högerkurva tillbaka till Weinbergstraße. Sväng höger igen in på Lößnitzgrundstraße. Efter att ha korsat spåren för den traditionella järnvägen Radebeul-Radeburg, kärleksfullt känd som „Lößnitzdackel“, svänger rutten kort till vänster uppför och sedan till höger in på Paradiesstraße och Dr.-Rudolf-Friedrichs-Straße, sedan vänster in på Jägerhofstraße, Auf den Bergen, vidare vänster in på Höhenweg och vänster igen in på Obere Burgstr. Här kan vi gång på gång njuta av kärleksfullt renoverade herrgårdar och vinodlares hus. Vinodlingar kantar vägen och vattentornet i Radebeul kan ses på långt håll. Efter den branta nedstigningen (Burgstraße) till höger om det otillgängliga slottet Friedensburg svänger vi höger in i Obere Bergstraße och passerar 1st Sächsische Sektkellerei („Bussard“, nu en bostadspark) tills vi når de få stegen till Moritzburger Straße.

Innan vi når Obere Bergstraße är det värt att ta en omväg från Burgstraße för att svänga vänster in i Bodelschwinghstraße och gå nästan till slutet av det, där en brant trappa leder upp till vänster (förbi Haselbusch kvastbutik), som leder till under Friedensburg Castle (privat egendom). Därifrån, mitt i vingården, har man en fantastisk utsikt över Elbe-dalen och Radebeul.

<p <p>Följer vi Moritzburger Straäe nedför backen svänger vi in på Mohrenstraße (lekplats; fortsätter som Auf den Ebenbergen), där vi kommer till Ebenbergen (förbi Straußwirtschaft „Weinwirtschaft am Neufriedstein“). Planetariet „Adolph Diesterweg“ visar oss vägen ner till Jacobstein, en vingårdspaviljong från 1743, och slutligen, förbi Belvedere och vingårdsterrasserna, ner till den saxiska statliga vingården Schloss Wackerbarth med sin restaurang och vingårdsmarknad. Europas första äventyrsvineri bjuder in till vin-, mousserande vin- och parkvandringar med provsmakning, och den omfattande barockparken är öppen för allmänheten året runt. <p <p>Vi går förbi slottet till den västra parkporten (ingången mittemot restaurangen och manufakturen), som leder oss till Mittlere Bergstraße, som vi går rakt fram tills vi når Hohenhausweg. Vi svänger höger in på denna väg och lämnar den vid Hohenhaus (informationstavla; nu ett bostadshus; mittemot: FeWo Weingut Zechstein, 0351/656 3679) för att svänga vänster in på Zechsteinweg med en pedagogisk stig om sachsiska druvsorter. Via Langenbergweg når vi snart Mittlere Bergstra&szlig/hörnet av Gerhart-Hauptmann-Stra&szlig och därmed målet för etapp 3 i Radebeul-Zitzschewig (ovanför järnvägshållplatsen Gerhart-Hauptmann-Stra&szlig). Inte långt från etappens slut kan du övernatta, till exempel på FeWo Annelore Große (Mittlere Bergstraße 27c, 0351/838 3434 eller 0174/246 3854).

Flera etapper längs den idylliska Sächsischer Weinwanderweg och den matchande audioguiden med spännande berättelser om Sächsischer vin finns på www.weinwandern-sachsen.de.

Märkning

Logotypen och markören för Sächsischer Weinwanderweg är en röd druva med ett rött S ovanför, kompletterat med bokstäverna Sächsischer Weinwanderweg.

Karaktäristiska egenskaper

Vägen leder längs vingårdar, barockslott, terrasser, historiska stadskärnor och trappor med utsiktspunkter. Kvaliteten på stigarna varierar från asfalt och kullerstensbeläggningar till övervuxna stigar och trappor.

<p <p>Parkeringsmöjligheter

Otaliga parkeringsplatser på gatorna runt busshållplatsen "Wilder Mann".

Hotell- och cateringrekommendationer finns på webbplatsen för det tyska vininstitutet.